hallo,

Ik ben Kathia Miserez, een studente eerste jaar kleuteronderwijs in de KHL en voor religie, zingeving en levensbeschouwing moeten we een werkje maken. Ik heb als onderwerp gekozen voor "anderstalige nieuwkomers en andere godsdiensten in de klas". Moest je willen reageren, doe maar gerust.

Groetjes
Kathia

maandag 9 mei 2011

verwerking verplichte literatuur: "bekijken standpunt over religie en levensbeschouwing"


Ik heb voor de partij groen gekozen om te bespreken omdat ik, toen ik deze diagonaal las, het meest aansprekend vond ivm mijn onderwerp. Snel heb ik alle partijen overlopen, maar bij Groen! spraken ze over de verschillende godsdiensten en culturen, ... Dit leek me heel interessant en daarom wou ik hier verder op ingaan.  
 Goed onderwijs, wat houdt dit in?
1) Onderwijsmoto: "Gelijke onderwijskansen realiseren, begint met kleine klassen"


Het wordt nog wel vaker gezegd dat kleine klassen beter is voor de ontwikkeling van het kind. Dit bewijst Groen! ook. Ze vertellen dat leerkrachten dan beter op de verschillen van elk kind kunnen inspelen. Dat is ook zo, met kleinere klassen kan men veel meer aandacht geven aan elk kind en men ziet ook sneller of het kind al dan niet problemen heeft. De leerkracht heeft dan ook meer tijd om hier verder op in te gaan. Indien er een kind meer nood heeft om geholpen te worden, is dit in kleine klassen realiseerbaar, anders is dit al veel moeilijker. Groen! verteld ook dat allochtonen en kansarme leerlingen het meeste voordelen halen in kleine klassen. Ik geef hen volledig gelijk.


2) Levensbeschouwelijk onderwijs: "Een opvoedingsproject dat alle levensbeschouwelijke en religieuze overtuigingen respecteert." 
Het is belangrijk dat iedereen zich gerespecteerd voelt. Ook mensen met verschillende godsdiensten of culturen. Groen! haalt aan dat kinderen steeds minder de kans krijgen om in scholen te gaan waar hun religie gerespecteerd wordt. 
Indien dit echt zo is, vind ik dit eigenlijk niet kunnen. Iedereen heeft recht om gerespecteerd te zijn! 
Ik ben helemaal mee eens met de boodschap die Groen! hier zegt: "Groen! verkiest een open samenleving. Een samenleving waar mensen met verschillende culturen en religies samen leven in verschil en met respect voor elkaars waarden en normen. Ook de school moet deze opdracht helpen realiseren."
Ik vind het dat ook belangrijk. Het is gewoon zo dat, al van kinds af  (dus op school al), er geleerd moet worden om met elkaars verschillen leren om te gaan, elkaars verschillen te waarderen en te respecteren. Voor een kind is het toch erg als die op school niet gerespecteerd wordt omdat die een andere godsdienst heeft?!

3)Democratisch onderwijs: "Sociaal werkt"

"De school moet een positieve spiegel zijn van diversiteit voor onze samenleving!" Maar helaas is dit niet altijd zo. Groen! verwijst hier vooral naar kansarme . Zij worden vaak, onterecht, doorverwezen, naar lagere richting. Maar volgens mij is het niet alleen kansarme, maar kinderen van een ander land: andere moedertaal, ander geloof, dus kinderen van een andere cultuur. 
Groen! wil de scholen die hier wel rekening mee houden, extra ondersteunen. Volgens mij doen ze dat om de andere scholen ook te motiveren 
Ze verijzen niet alleen naar de kinderen, maar ook naar de werkende personen. Ze zeggen dat allochtonen, mensen met een handicap, het moeilijker hebben om op de arbeidsmarkt te komen. Volgens mij is dat ook zo. Sommige werkgevers willen dat niet, maar waarom? Dat begrijp ik toch niet zo goed. Of ze pakken deze mensen wel aan, maar dan geven ze zo een "bij"werk dat minder leuk is om te doen bijvoorbeeld  de afwas. Ik vertel dit omdat ik dat zelf ervaren heb, toen ik (in het 6de middelbaar) op stage ging. Dat was een allochtone vrouw, die niet zo goed Nederlands kon.  Zij moest de borden afwassen. Volgens mij gebeurt dit nog vaker. Daarom wil Groen! extra maatregelen nemen dat, ook deze mensen, zichtbare beroepen krijgen, OOK in het onderwijs. 
"Welvaart en welzijn zijn ongelijk verdeeld". bewijst Groen!.

4) Lerarenopleiding en navorming: "Een onderdompeling in de dagelijkse realiteit van het onderwijs"
Teen ik de visie van Groen! las, zat ik daar nooit bij stil, maar eigenlijk geef ik Groen! helemaal gelijk met wat ze hierin vertellen. Dus wat ik hierin vertel, is wat Groen! ook verteld maar met extra uitleg hoe ik het zie.
Groen! zegt dat stagiairs in verschillende types scholen stage moeten lopen en in verschillende omgevingen. Dat gebeurt bij ons  wel. Volgend jaar gaan we in een Brusselse scholen eens kijken hoe het daar verloopt. Ik ben daar ook mee eens. Het is ook leerrijk voor ons dat wij dat doen. Zo zien we of er een verschil is tussen scholen. Dat vind ik goed.
In scholen moet er ook gewerkt worden aan de kennis en inzicht van de maatschappelijke realiteit die multicultureel is. Zo wordt er meer aandacht gegeven aan verschillende culturen en hun gewoontes. Ook voor de taalvaardigheid in het onderwijs.

Dit verklaart Groen! Maar met deze uitspraak ben ik ook helemaal mee eens. Zoals eerder al gezegd: "een school moeten voor ieders kind zijn cultuur openstaan!"
"Levenslang leren" 

Hier vertelt Groen! dat leerkrachten nascholing moeten hebben, zodat er in scholen een vormingscultuur ontwikkeld wordt. Groen! hecht hier echt wel belang aan omdat ze het budget van de naschoolseleerkrachten willen verhogen.

5) Maatschappelijk belang van onderwijs: "Bijdrage van het onderwijs aan economie en ecologie"

Groen! vertelt ook dat scholen rekening moeten houden met ecologie en de economie. Dat ze extra aandacht moeten hebben aan het milieu en de leerlingen hiermee betrekken. 
Daarnaast vind Groen! dat de school er ook moet voor zorgen dat leerlingen zich optimaal kunnen ontplooien door het verwerven van kennis, inzichten, attitudes en vaardigheden. 

 Jongeren moeten ook leren om zich op te komen voor hun eigen mening, met respect voor anderen!

 Ook hier ben ik mee eens. Voor later en ook voor nu is het heel belangrijk om je eigen mening te kunnen en te willen uiten! Sommige mensen kunnen dat of durven dat de doen, bij andere is dat al wat moeilijker. Daarom vind ik het ook dat het onderwijs hier even moet voor stil te staan.

6) Leerling- en leefwereldbetrokken: "Elk individu telt"

Zoals vaak gezegd (vooral ook op mijn blog) "ELK INDIVIDU TELT. "
Elk kind moet de kans krijgen zich optimaal te ontwikkelen en de kans te krijgen voor kwalitatief onderwijs!
Het kan niet genoeg gezegd worden, maar elk kind moet op school GERESPECTEERD worden!! 

Dit is de boodschap dat Groen! wil mee geven, maar ik! Dus naar alle mensen toe, elk kind telt en moet gerespecteerd worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten