hallo,

Ik ben Kathia Miserez, een studente eerste jaar kleuteronderwijs in de KHL en voor religie, zingeving en levensbeschouwing moeten we een werkje maken. Ik heb als onderwerp gekozen voor "anderstalige nieuwkomers en andere godsdiensten in de klas". Moest je willen reageren, doe maar gerust.

Groetjes
Kathia

vrijdag 27 mei 2011

lezersbrief klasse


Kinderen die voor het eerst naar school gaan, maar die bovendien van ergens anders komen (en dus misschien een andere taal spreken of andere godsdienst hebben), is het niet altijd even makkelijk voor hen.
Daarom is het belangrijk dat er in het onderwijs er iets aan gedaan wordt!
Ik heb een onderzoek gedaan om na te gaan wat er in scholen gedaan wordt voor deze kleuters. Of ze op hun gemak voelen op school, naar wat de leraren doen (of ze zich aanpassen aan de kleuters) en of scholen initiatieven nemen voor de kleuters maar ook voor hun ouders. 
1)      De kleuters en zijn leraar
Dankzij de school komen kinderen uit verschillende culturen samen. Dit leidt tot opvallende verschillen, maar ook overeenkomsten!
Sommige kinderen hebben dezelfde religie, maar toch kunnen ze een andere moedertaal hebben. Bij andere kan het net omgekeerd zijn. De school is er om met elkaar om te gaan! De school moet een plaats zijn waar kinderen er zich in kunnen thuis voelen.
Hoe leraren deze kleuters hen hierin kunnen helpen, zijn er vele dingen die ze kunnen doen.
Dit wil ik aan iedereen meegeven. Dat leraren hun klas, hun rituelen moeten aanpassen.
In de eerste plaats moet men de kinderen observeren, om zo gedifferentieerd te kunnen werken.
Wat de kinderen kan helpen om zich veiliger te voelen, is gebruik maken van een familiemuur.
Een familiemuur is een muur waar allemaal foto’s op gehangen van hun familie. De kinderen kunnen deze dan steeds bekijken. Ook moet er in de klas een plekje zijn waar deze kls zich kunnen terugtrekken. Bovendien moeten de kleuters hun eigen taal laten spreken!
Maar soms verstaan ze de taal niet of kunnen de kleuters zelf nog niets verwoorden. Daarom zijn foto’s (of pictogrammen) nodig. De kls kunnen dan tonen wat ze bedoelen of wat ze willen. Bijvoorbeeld een foto van een kindje dat op toilet zit (de kleuter toont aan dat die ook naar toilet moet).
Observeren dat wil ik nog bewijzen met deze puntjes:
-  het kijken naar hun lichaamstaal kan veel signalen geven.
- spelletjes die de kleuters boeien.
- de kleuters moeten ook de verantwoordelijkheid krijgen om taken die ze goed kunnen ook te mogen doen.
Zo zou ik nog honderden punten kunnen opnoemen. Maar het is dus belangrijk om deze kinderen anders aan te pakken in de opvoeding op school!

2) De school
Scholen mogen anderstalige nieuwkomers niet negeren! Het is belangrijk dat deze kinderen leren dat er ook nog andere culturen zijn, andere religieuze feesten, … Zo ervaren deze kinderen nieuwe en andere thuiswerelden.
Een school moet openstaan voor alle kinderen. Zij moeten aan de kinderen leren dat ze respect moeten hebben met ‘anders leven’! De school leert hoe kinderen met elkaar moeten omgaan!
Van ouders wordt er verwacht dat ze Nederlands met elkaar praten. Maar voor de ouders die dat niet kunnen, is het misschien een idee om in de school zelf Nederlandse initiatie te geven.
Verder is het interessant dat er voor- en naschoolse opvang is voor de anderstalige kleuters. Of opvang tijdens de grote vakanties (zomerklasjes). Dit om het Nederlands zo goed mogelijk te begrijpen/spreken.  
Maar een zorgjuf of het CLB kan ook al helpen. Deze kunnen korte oefeningen maken, taaloefeningen of wiskundige initiatie, …
Dat kan al een grote hulp zijn voor de anderstalige kleuters.
Zo, ik hoop dat vele leraren het begrijpen dat het heel belangrijk is om de kleuters niet alleen te laten wanneer ze naar scholen komen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten