hallo,

Ik ben Kathia Miserez, een studente eerste jaar kleuteronderwijs in de KHL en voor religie, zingeving en levensbeschouwing moeten we een werkje maken. Ik heb als onderwerp gekozen voor "anderstalige nieuwkomers en andere godsdiensten in de klas". Moest je willen reageren, doe maar gerust.

Groetjes
Kathia

woensdag 4 mei 2011

"Ik wil dat iedereen graag naar school komt'' (uitspraak van Pieter Breynaert)

bron (1ste gedeelte): (januari 2005), Ik wil dat iedereen graag naar school komt, Het nieuwsblad.


bron  (2de gedeelte): (april 2010), Frans op de speelplaats is nog maar het begin, altermedia.info.

Dat is waar, het is een oud artikel, maat toch vond ik het belangrijk om hierbij even stil te staan.
Het toont weer aan dat kinderen belangrijk zijn en dat elk kind evenveel aandacht moet hebben, dat iedereen graag naar school wil en zal komen!

Over de uitspraak van Pieter Breynaert (directeur van een school in Oetingen) “Iedereen moet graag naar school komen, zowel leerlingen, leerkrachten als ouders en grootouders.”, ben ik helemaal mee eens. Ook anderstalige kinderen moeten zich in hun vel voelen op school. Ook hier werd er een onthaalklas opgericht. 
WE VOELEN ONS GOED OP SCHOOL! ON SE SENT BIEN À L' ÈCOLE!

Maar in een ander artikel over hem las ik dit: “ Enkele kinderen die het Nederlands nochtans matig genoeg zijn, praatte onder elkaar Frans. Ik heb me omgedraaid en hen er op gewezen dat zoiets niet kan. Als je het toelaat, creeër je onderhuids een elitesituatie. Dat moeten we vermijden.” Daarmee ben ik minder akkoord.

Ook in een basisschool in Strijland is Breynaert directeur. Steeds meer en meer Franstalige komen in deze school. Daarom hoopt Breynaert dat de school haar Vlaamse identiteit kan behouden. Toch vind ik dat kinderen op de speelplaats af en toe wel hun eigen taal kunnen spreken. Mijn moedertaal is ook Frans. Toen ik naar school ging verstond ik ook niets van het Nederlands. Mijn zus was gelukkig in dezelfde school als ik. Samen spraken wij ook Frans. Ik herinner het mij nog heel goed dat ik, zelfs nog in het lager, Frans tegen haar sprak. Toen kwam er ook een leerkracht bij ons die zei dat we Nederlands moesten spreken! Ik vond dat absoluut niet leuk. Volgens mij moet er wel de kans gegeven worden aan kinderen om hun eigen taal te kunnen spreken, ook tijdens school zelf. Zoals ik in de visie van mijn basisartikel geschreven heb: ‘Voelen de kinderen zich wel thuis in een school waar ze niet met elkaar mogen praten in hun eigen taal, zelfs niet tijdens de speeltijd?’

Het kan best zijn van wel, dat weet ik niet natuurlijk en dat hangt misschien ook van kind tot kind. Toch vind ik dat het wel zou kunnen.
Breynaert zei wel dat kinderen de tijd krijgen om wel hun moedertaal te spreken. Toch zouden ze na enkele maanden enkel Nederlands meer mogen spreken.

Verder las ik dat de school niet alleen aandacht besteed aan kinderen, maar ook aan hun ouders. Zo wordt er aan ouders voorgesteld om tijdens de vakanties aan taalinitiatie te doen. Bij oudercontacten waarvan ouders echt geen Nederlands kunnen, wordt er een tolk bij gehaald.
Dat is positief en dat toont ook dat de school wel openstaat voor anderstaligen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten