hallo,

Ik ben Kathia Miserez, een studente eerste jaar kleuteronderwijs in de KHL en voor religie, zingeving en levensbeschouwing moeten we een werkje maken. Ik heb als onderwerp gekozen voor "anderstalige nieuwkomers en andere godsdiensten in de klas". Moest je willen reageren, doe maar gerust.

Groetjes
Kathia

woensdag 4 mei 2011

"Schooljaar al begonnen voor tachtig kinderen"


bron: (augustus 2010), Schooljaar al begonnen voor tachtig kinderen. Het nieuwsblad.
Wat er in een school in Sint-Niklaas gedaan wordt voor, in dit geval, anderstalige kinderen, is een zomerklas. Kinderen die tijdens de vakantie geen Nederlands spreken, zouden de taal kunnen verliezen. Daarom organiseert de school tijdens de maand augustus een cursus Nederlands.


Persoonlijk vind ik dat een ideale oplossing voor die kinderen. Er wordt op een speelse manier omgegaan met de taal. In de namiddag worden er zelfs activiteiten gedaan als ontspanning bijvoorbeeld djembé of sport. Af en toe gaan ze ook naar de stad om deze te verkennen zoals in een museum of bij de brandweer.
Wanneer het schooljaar terug begint, beginnen deze kinderen in OKAN. Dit is een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers.
Ik was benieuwd wat OKAN was en ik wou meer te weten komen over OKAN. Nooit eerder heb ik erover gehoord.
Daarom ben ik gaan zoeken wat dat precies in houdt.
Hier alvast een verklaring voor:  “In de onthaalklas wordt aan anderstalige nieuwkomers een jaar lang intensief Nederlands geleerd. Na een jaar moeten zij in staat worden geacht door te stromen naar de gewone klas. “ (http://taalunieversum.org/onderwijs/termen/term/258/ 
Het OKAN is niet bedoeld voor kleuter (enkel kinderen van 12 – 18 jaar), maar toch vond ik het belangrijk om het hierover te hebben.Het OKAN is dus bedoeld voor kinderen tussen de 12 en de 18 jaar waarvan het Nederlands niet hun moedertaal is. Ze moeten wel als nieuwkomer erkend zijn in ons land. Dat betekend dat ze maximum 12 maanden ononderbroken in België verblijven.
Dus een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomer bevat kinderen van verschillende leeftijden, andere nationaliteiten of ook andere godsdienst, hun moedertaal is verschillende, … .                                              
Het is de bedoeling dat de kinderen die na 1 jaar in deze onthaalklas zitten, het Nederlands (dus de schooltaal) kunnen begrijpen en gebruiken. Het is niet de bedoeling dat er leerstof wordt gegeven zoals aardrijkskunde of biologie. Enkel het Nederlands wordt gegeven, want meestal is dit al moeilijk genoeg. Daarom wordt er na 1 jaar in een OKAN, een vervolgjaar als extra onderseuning.
Na een jaar in het onthaalklas, wordt er samen overlegd met het CLB, de school, de leerling en zijn ouders welke opleiding het kind nu best volgt. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Onthaalklas_voor_anderstalige_nieuwkomers)


Ik zou nog even dit willen vermelden:
Ik heb gekozen om dit artikel te bewerken en over OKAN te hebben, al heeft dat rechtstreeks niet echt iets te maken met mijn onderzoeksvragen, hoewel het wel gaat over anderstalige nieuwkomers (een onderdeel van mijn onderwerp dus). Maar toch vond ik het belangrijk om hier even aandacht aan te geven. Ik vind het goed dat er ook buiten de schooluren, iets aan anderstalige kinderen word gedaan!  Men ziet dat er rekening wordt gehouden om ook hen een betere toekomst te geven in het Nederlandstalige leven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten