hallo,

Ik ben Kathia Miserez, een studente eerste jaar kleuteronderwijs in de KHL en voor religie, zingeving en levensbeschouwing moeten we een werkje maken. Ik heb als onderwerp gekozen voor "anderstalige nieuwkomers en andere godsdiensten in de klas". Moest je willen reageren, doe maar gerust.

Groetjes
Kathia

zondag 15 mei 2011

" Geen les meer in thuistaal in Brusselse scholen" Het journaal 13 mei 2011

http://www.deredactie.be/permalink/1.1022970

Regelmatig kijk ik wel naar het nieuws. Daarom ben ik dit nieuws tegengekomen en ik heb beslist om deze te verwerken.

Wat er in 6 Brusselse scholen gedaan wordt voor anderstalige kleuters is ‘les’ geven in de taal van het kind, maar ook in het Nederlands. In deze scholen is dat ofwel Turks, Spaans of Italiaans.
Er wordt 8 uur per week ‘les’ gegeven in de andere taal. 

De KO zingt liedjes, lees boekjes en rekent zowel in het Turks als in het Nederlands. 

Het project beweert dat hun kinderen een hoger secundaire diploma bereiken dankzij dit systeem. 

Mening op reportage:
In Brussel zijn 6 scholen waarvan, naast het Nederlands, de moedertaal van de kinderen gesproken wordt (Turks, Spaans en Italiaans). Dit duurde al 30 jaar en met meer dan 500. Toch wilt Pascal Smets het afschaffen. 

In de reportage wordt er dieper ingegaan op 1 school. Op basis hiervan geef ik mijn eigen mening. 

De KO verteld hier, dat het noodzakelijk is dat kinderen eerst hun moedertaal perfect kunnen alvorens een nieuwe taal te leren. Het is voor de kleuters makkelijker om het Nederlands te gaan begrijpen. 

Dat is eigenlijk wel waar. Als ik het vergelijk met mij. Thuis sprak ik Frans, maar ik ben vanaf mijn 1stekleuterklas in het Nederlands geweest.
Ik heb dan een tweede taal geleerd toen ik nog jong was. Het voordeel hiervan is wel dat je snel twee talen kunt spreken.
Maar persoonlijk ondervind ik beide talen wel kan spreken, maar geen enkele taal optimaal, zonder fouten kan spreken/begrijpen. 

Daarom is het volgens mij inderdaad belangrijk om eerst perfect je moedertaal begrijpen en dan pas een nieuwe taal te leren. 

Maar er wordt vaak gezegd dat een kind een taal sneller leert in zijn eerste 6 levensjaren. 

Dat is waarschijnlijk ook waar. Want als ik dat vergelijk met nu. Ik vind het gewoon te moeilijk om een nieuwe taal te leren (in mijn geval het Engels bijvoorbeeld).

Dus volgens mij is dat wel goed dat de KO zowel in het Turks ‘les’ geeft zoals rekenen of eens een verhaaltje, maar dat er zeker ook Nederlands gesproken wordt. 

En persoonlijk denk ik ook dat deze methode, vooral waar de helft van de klas anderstalig is, een veiliger klasklimaat aan deze kleuters biedt.

Volgens mij werkt deze methode wel.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten