hallo,

Ik ben Kathia Miserez, een studente eerste jaar kleuteronderwijs in de KHL en voor religie, zingeving en levensbeschouwing moeten we een werkje maken. Ik heb als onderwerp gekozen voor "anderstalige nieuwkomers en andere godsdiensten in de klas". Moest je willen reageren, doe maar gerust.

Groetjes
Kathia

donderdag 5 mei 2011

anderstalige nieuwkomers in de kleuterklas: hoe ga ik daar best mee om?


Ik ben op een interessante site terechtgekomen waar er tips in stonden hoe je het best met anderstalige kleuters omgaat. Ik heb deze tips verwerkt. Ik vond dit echt leerrijk!

1) Zich goed voelen
- Het is belangrijk dat kleuters zich veilig en goed voelen op school!
à Sommige zijn nog nooit naar school gegaan, ze weten dus niet wat er van hen verwacht wordt.

2) De inrichting van de klas
- dag- en weekschema (kls weten dan ongeveer wanneer de school gedaan is)
- familiemuur (kunnen naar foto’s bekijken van hun familie, brengt hen extra in veiligheid)
- plekje om zich terug te trekken (om tot rust komen)
- keuzebord met pictogrammen.

3) Communicatie
- foto’s die kls aantonen wanneer ze bijvoorbeeld naar toilet moeten.
- goed naar hun lichaamstaal kijken.                  .
- Men moet de kls hun eigen taal laten spreken en hiermee positief mee omgaan!

4) Klasorganisatie!:
- De dag kan best beginnen met vrij spel. Zo wordt de pijn verzacht (van hun ouders die weg zijn).
- Spelletjes zoeken die de anderstalige nieuwkomers boeien.
- Structuur en regelmaat is belangrijk! (dezelfde regels en afspraken als voor de andere kls)
- Liedjes en versjes geven structuur in de dag + muziek spreekt aan!

5) Klassikale activiteiten of kringgesprekken
- anderstalige nieuwkomers zouden dicht bij KO moeten kunnen zitten.
- visuele ondersteuning is belangrijk
- het gesprek mag niet te lang duren
- als het voor hen te moeilijk is, kan met deze kls iets anders laten doen zoals boekjes bekijken, een tekening maken, … (het is wel belangrijk dat dit aan de andere kls wordt uitgelegd waarom ze dat mogen)

6) Observatie
- Door de kls te observeren komt men erachter waar de kls geïnteresseerd in zijn (tijdens vrij spel, wat ze tekenen, … )
- De kls zouden verantwoordelijkheid moeten krijgen voor bepaalde taken waarin ze goed zijn. (bv. kleinste kls eten laten geven).

7) Taalvaardigheid
- Het is belangrijk om met de andere kls de praten over het feit dat de anderstalige kinderen in de klas geen Nederlands begrijpen. Men moet de andere kls uitleggen dat de anderstalige kinderen de spelregels en afspraken niet respecteren al weten ze dat niet. Zo hebben de kls meer begrip en verdraagzaamheid over hen. Men kan dit duidelijk maken door een boekje in een andere taal voor te lezen of een liedje in een andere taal te zingen).

8) Organisatorisch
In kleine groepjes werken, voelen de kls zich veiliger, maar het is ook belangrijk om klasactiviteiten te doen omdat ze dan heel veel van de andere kls leren. De kls moeten zich ook veilig kunnen voelen in een grote groep!

9) Ccontact met de ouders
Soms is het voor de ouders een hele opgave om naar school te stappen. Daarom kan het voor hen drempelverlagend zijn als de KO op huisbezoek gaat bij de ouders.

Bron: brochure: de opvang van anderstalige nieuwkomers in de kleuterklas.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten