Natuurlijk zijn er voor kinderen van met een andere moedertaal of met een ander geloof niet enkel onthaalkassen beschikbaar, maar ook andere initiatieven zoals extra ondersteuning op school zelf. Dit gebeurt meestal door een zorgjuf. Elk kind moet kansen krijgen om zich optimaal te ontwikkelen. Daarom vond ik het belangrijk om ook hier even stil bij te staan.
Hieronder vindt u uitleg over wat ik geleerd heb bij het zorgbeleid van een school.
Een goede school houdt rekening met iedereen. Elk kind is verschillend en elk kind heeft zijn eigen mogelijkheden.
Vanuit TVO en opvoedkunde heb ik geleerd dat een goede aanbod, een stimulerende opvoedingsklimaat, een krachtige leeromgeving en een kindgerichte aanpak belangrijk is. Maar naaste deze 4 punten, is ook brede zorg voor elk kind belangrijk. Hierbij stond ik niet stil, maar het is wel belangrijk natuurlijk dat er hier ook aandacht aan besteed wordt!
Er moet zowel aan zorgbreedte als aan zorgverbreding gewerkt worden.
Zorgbreedte is dat streeft voor een gedifferentieerde begeleiding voor elk kind.
Hierbij wordt er dan gewerkt met het ontwikkelingsplan.
Bij de zorgbreedte wordt er rekening gehouden met de verschillen van elk kind (interesse en mogelijkheden). Het eigen tempo, de eigenheid van peuters en de voorbereiding van kleuters naar het 1ste leerjaar, …
Ook wij hebben (in onze opleiding) al geleerd dat we moeten werken aan differentiatie, dat we aandacht moeten hebben voor de ontwikkelingsaspecten, dat een duidelijke structuur belangrijk is en nog zoveel meer.
En natuurlijk dit: “observatie, reflectie en evaluatie is belangrijk om gedifferentieerd te kunnen werken.”
Er wordt in een school over zorgverbreding gepraat, als er kinderen zijn die extra zorg nodig hebben. Het is ook het zoeken naar een antwoord op specifieke zorgvragen van kleuters.
Soms kan het wel zijn dat kinderen zich anders ontwikkelen. Als dit gemerkt wordt en de kleuters vragen naar specifiek zorgvragen, wordt de zorg verbreed om aan hun specifieke zorgvragen te kunnen beantwoorden.
Deze hulp is o.a. voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand, kleuters met een andere thuistaal, andersgelovige kleuters, kleuters van allochtonen ouders, …Hiervoor zijn er zorgleerkrachten. Er wordt ook gewerkt met het “proces kindvolgsysteem”. Hierdoor wordt de ontwikkeling van het kind centraal gezet waardoor de begeleiding optimaal kan zijn. Er wordt overlegd met o.a. het CLB, scholen van buitengewoon onderwijs, …
Dit alles is iets van een ganse schoolteam! Overleg en reflecteren is dus belangrijk voor een optimale zorg van elk kind!
Bron: Visie op zorgbeleid: Kleuter (http://www.basisschoolgrotenberge.be/page14914945.aspx)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten